Szukaj Pokaż menu
Witaj nieznajomy(a) zaloguj się lub dołącz do nas
…BO POWAGA ZABIJA POWOLI

TROCHĘ gier komputerowych jeszcze nikomu nie zaszkodziło. Za to może pomóc

97 426  
286   72  
Granie w gry komputerowe nie jest uważane za szczególnie ambitne zajęcie. Udowodniono jednak, że granie jest bardzo korzystne chociażby w przypadku chirurgów, którym pomaga wypracować precyzję oraz refleks. Dzisiaj więc o zaletach „e-sportu” (także tego w pełni amatorskiego).

#1. Granie służy dzieciom

1837524c963901a1.jpg

Granie w gry powoduje, że dzieci są bardziej zamknięte w sobie, unikają kontaktu ze znajomymi, a w konsekwencji stają się też mniej szczęśliwe? Wygląda na to, że niekoniecznie. Badania pokazały przede wszystkim, że związek pomiędzy grami komputerowymi a problemami z dziecięcym zachowaniem jest niewielki. I w jedną, i w drugą stronę. Co więcej, doszukano się nawet pozytywnych skutków spędzania na grach około godziny dziennie. Mowa o bardziej radosnym nastawieniu, mniejszej nadaktywności czy nawet większej skłonności do socjalizowania się (w porównaniu do dzieci niegrających w ogóle).


#2. Szybsze podejmowanie decyzji

1837525b28cf5c02.jpg

Dzięki graniu w gry komputerowe mózg przyzwyczaja się do podejmowania szybszych i lepszych decyzji. Gracze z czasem stają się coraz bardziej wyczuleni na nawet niewielkie sygnały dźwiękowe czy wizualne, przez co lepiej radzą sobie chociażby za kierownicą. Osobom mającym styczność z grami komputerowymi łatwiej przychodzi wykonywanie kilku czynności jednocześnie – co powoduje, chociażby, że nagłe znalezienie się na ruchliwym skrzyżowaniu w obcym mieście przestaje stanowić problem nie do pokonania. Jak wyraźne są różnice? Przykładowo, jeśli chodzi o podejmowanie decyzji, gracze są w stanie robić to nawet 25% szybciej niż ich niegrający rówieśnicy. Co istotne, wraz z przyspieszeniem podejmowania decyzji nie pogarsza się ich trafność.


#3. Świadome śnienie

18375260559e4a03.jpg

Świadome sny, czyli takie, podczas których śniący jest w stanie kontrolować poczynania ich bohaterów, a także w pewnym stopniu i otoczenie, interesujące są z wielu różnych względów. W psychologii zjawisko to wykorzystywane bywa w celach terapeutycznych – na przykład do analizowania i zwalczania koszmarów, lęków czy fobii. Świadomych snów nie jest jednak wcale tak łatwo doświadczyć – jedni mają do tego większe predyspozycje, inni mniejsze. Zauważono natomiast, że łatwiej o to w przypadku graczy przyzwyczajonych do poruszania się w sztucznie wykreowanym świecie fikcji.


#4. Tetris zamiast seksu

1837527771b6abb4.jpg

W wielu przypadkach uzależnienia oraz kompulsywne zachcianki – zanim fizyczne – mają podłoża psychologiczne. Najkrócej rzecz ujmując, chodzi o to, aby dostarczyć bodziec, który zadowoli mózg. Badania pokazują jednak, że nierzadko mózgowi zależy po prostu na zajęciu się, nieistotne czym. Dlatego wystarczy jakiekolwiek inne zajęcie, aby ograniczyć iluzoryczną w danym momencie „potrzebę” seksu, używek czy jedzenia. Eksperyment przeprowadzony na ponad 30 studentach dowiódł, że… wystarczy np. partyjka Tetrisa, by znacząco ograniczyć skłonność do ulegania innym zachciankom.


#5. Zdrowie pań

18375285d1ebf4e5.jpg

Skoro już mowa o seksie, gry komputerowe wcale go nie wykluczają. Przynajmniej jeśli chodzi o panie… Badania pokazały, że kobiety grające w gry są bardziej zadowolone z życia, a także częściej uprawiają seks. Czy potwierdzenie znajdują stereotypy, z których wynika, że przeciętny gracz to osoba nieszczególnie o siebie dbająca? Wręcz przeciwnie – „gamerki” chętniej uprawiają też klasyczne analogowe sporty i ćwiczą na siłowniach. Deklarują też większe zadowolenie z relacji z partnerem niż kobiety stroniące od gier.


#6. Lepszy wzrok

18375294b742fd76.jpg

Ta zaleta wydaje się paradoksalna, ponieważ pokutuje wcale nie nieuzasadnione przekonanie, że przedłużające się wpatrywanie w ekran oczom nie służy. Okazuje się jednak, że w niektórych sytuacjach może nawet pomóc. Wszystko przez to, że gry wymagają dużej aktywności, ruchu oczu – chodzi przecież o to, by dostrzegać rzeczy pojawiające się na ekranie i odpowiednio na nie reagować. A to z kolei służy walce, chociażby z zaćmą. Pierwsze badania wykazały istotną poprawę widzenia u cierpiących na zaćmę osób (w wieku 19-31 lat), którym polecono 40 godzin miesięcznie tzw. strzelanek.


#7. Odwrócenie uwagi

18375300b09ecbf7.jpg

Prawda, że gry – stosowane w nadmiarze – potrafią przesłonić człowiekowi znaczną część rzeczywistości. Nie w każdej sytuacji jest to jednak coś złego. Zdarza się, że zajęcie myśli i odwrócenie uwagi stają się szczególnie korzystne, jak wkrótce po przeżyciu jakiegoś trudnego doświadczenia. Koncentracja na innej czynności powoduje, że mózg w mniejszym stopniu analizuje doświadczenie, co z kolei redukuje ryzyko wytworzenia traumatycznych wspomnień czy związanych z nimi późniejszych skłonności do popadania w depresję. Która z gier sprawdza się w tym zastosowaniu najlepiej? Ponownie – wspominany już Tetris.

6

Oglądany: 97426x | Komentarzy: 72 | Okejek: 286 osób

Dobra, dobra. Chwila. Chcesz sobie skomentować lub ocenić komentujących?

Zaloguj się lub zarejestruj jako nieustraszony bojownik walczący z powagą
Najpotworniejsze ostatnio
Najnowsze artykuły

19.04

18.04

Starsze historie

Sprawdź swoją wiedzę!
Jak to drzewiej bywało